Kiinnityskudossairaudet

Iensairauksien hoito eli parodontologia

Pitkälle edenneessä ientulehduksessa bakteerit ja hammaskivi ovat kasvaneet syvälle ikenen ja hampaan väliin – puhutaan syventyneistä ientaskuista. Tulehtuneet taskut ovat hyvä kasvupaikka haitallisille bakteereille, jotka voivat levitä sieltä myös muualle elimistöön ja pahentaa monia yleissairauksia. Merkkinä ientulehduksesta on verenvuoto ikenestä, pahanhajuinen hengitys, joskus märkävuoto ientaskusta. Hammas voi tulla myös liikkuvaksi.

Nopeasti etenevän ientulehduksen syitä ei tarkoin tunneta; esimerkiksi vastustuskyky saattaa olla tavallista heikompi jonkun yleissairauden vuoksi. Taskuissa kasvaa runsaasti sellaisia bakteereita, jotka aiheuttavat nopeaa kiinnityksen tuhoa. Samat bakteerit saattavat aiheuttaa ientulehdusta myös muissa perheenjäsenissä. Niinpä ientulehdusta sairastavan perheenjäsenet on myös syytä tutkia. Edennyttä ientulehdusta hoidetaan poistamalla tarkoin hammaskivi ja silottamalla ikenen alla olevat hampaiden pinnat. Tämä vaatii tavallista useampia käyntejä hammaslääkärillä.

Joskus tarvitaan syvällä olevan hammaskiven poistamiseksi ja ikenen muotoilemiseksi ienleikkauksia. Toivottomia hampaita voidaan joutua poistamaankin. Näkin Hammashoidossa iensairauksia hoitaa parodontologiaan perehtynyt hammaslääkäri ja suuhygienisti. Tavallisesti vakavankin ientulehduksen eteneminen voidaan pysäyttää ja pitää kurissa. Hyvä päivittäinen puhdistus on paranemisen avain, ja säännöllinen seuranta hammaslääkärillä on välttämätöntä taudin uusiutumisen ehkäisemiseksi. Aikaa vaativalla erikoishoidolla voidaan joissakin tapauksissa saada kasvamaan uutta hampaiden kiinnityskudosta menetetyn tilalle.