Suuhygienistit

Suuhygienisti on ennaltaehkäisevän työn ammattilainen

Suuhygienisti toimii itsenäisesti ennaltaehkäisevän hoidon ammattilaisena hammaslääkärin vastaanotolla. Hänen työnkuvaansa kuuluvat mm. seuraavat tehtävät :

• kotihoidon opetus
• hammaskivenpoisto
• kiinnityskudossairauksien hoito yhteistyössä hammaslääkärin kanssa
• paikkojen viimeistely
• fluorikäsittelyt
• värjäymien poistot
• hampaiden pinnoitus
• valkaisuhoidot yhteistyössä hammaslääkärin kanssa hammaslääkäriasema Näkin Hammashoidon suuhygienisti Kristiina Luukkonen ottaa mielellään vastaan potilaita sekä hammaslääkäreiden lähetteellä että suoraan ajanvarauksella.

Kela korvaa osan myös Suuhygienistin hoidosta. Valkaisuhoitoa KELA ei korvaa.

Voinko itse vaikuttaa suuni terveyteen?

Tärkeintä on, että olet itse kiinnostunut hampaittesi hyvinvoinnista ja olet valmis niitä aktiivisesti hoitamaan. Olemme valmiita auttamaan siinä sinua.

Kolme yleisintä suun ongelmaa

1) Hampaiden reikiintyminen eli karies

Hampaiden reikiintyminen on tarttuva bakteerisairaus. Kun suussa olevat bakteerit saavat ravinnokseen hiilihydraatteja, syntyy happohyökkäys. Happohyökkäyksen aikana suun happamuustaso laskee alle 5.5 tasolle (normaali suun ph 7), tämän seurauksena hampaan uloin kerros eli kiille alkaa liueta. Happohyökkäys kestää noin 30 minuuttia, jonka aikana sylki pyrkii palauttaamaan suun happamuustason normaalille tasolle. Mikäli happohyökkäyksiä on useammin kuin viisi kertaa päivässä, ei sylki pysty korjaamaan hampaalle aiheutunutta vauriota ja seurauksena on hampaiden reikiintyminen.

2) Ientulehdus eli gingiviitti

Ientulehdus kehittyy 2-10 päivässä, kun puhdistamattomalle hampaan pinnalle ienrajaan alkaa kertyä bakteerien muodostamaa plakkia. Oireita ovat ikenien arkuus , turvotus sekä verenvuoto hampaita puhdistettaessa. Usein myös paha haju ja maku suussa ovat ientulehduksen tunnusmerkkejä.

3) Kiinnityskudossairaus eli parodontiitti

Jos ientulehdus saa edetä ilman hoitoa, alkaa hampaan kiinnitys tuhoutua. Ien irtoaa hampaasta ja syntyy ientaskuja, jotka ovat oivallisia turvapaikkoja bakteerien lisääntymiselle. Myös hammasta kiinnittävä leukaluu alkaa hitaasti vetäytyä. Hampaan kiinnityksen heikennyttyä, hampaat alkavat heilua.

Miten ehkäistä edellä mainittuja ongelmia?

Hammassairauksia voidaan parantaa, mutta tärkeintä on sairauksien ennaltaehkäisy. Hyvä suuhygienia on kaiken perusta. Hampaiden hoitoon kuuluu päivittäinen harjaaminen pehmeällä hammasharjalla sekä hammasvälien puhdistaminen. Hammasvälien puhdistuksessa voi käyttää hammaslankaa, hammastikkua tai hammasväliharjaa. Nämä yhdessä ehkäisevät hampaiden reikiintymistä ja iensairauksien muodostumista. Mikäli hampaan pinnalla elävää bakteeripeitettä ei poisteta kovettuu se suussa olevien mineraalien vaikutuksesta hammaskiveksi. Vaikeasti puhdistettavat hammaspinnat, hammasvälit ja sylkirauhasten lähialueet keräävät nopeimmin uutta hammaskiveä. Hammaskiveä muodostuu vähemmän silloin, kun hampaiden kaikki pinnat ovat liukkaat ja puhtaat. Iensairauksien ennaltaehkäisyyn kuuluukin päivittäisen hampaiden puhdistuksen lisäksi säännöllisin väliajoin tapahtuva hammaskiven poisto suuhygienistin / hammaslääkärin vastaanotolla. Hampaiden reikiintymisen ennaltaehkäisyssä myös fluorilla ja ksylitolilla on merkittävä rooli.

Fluorivalmisteet esim. hammastahnat, fluoritabletit ja fluoripurskuttelut vahvistavat hampaan ulointa kerrosta eli kiillettä. Ksylitoli puolestaan neutraloi suun Ph-arvoa. Tehokkain vaikutus ksylitolilla on purukumin muodossa.