Tavanomainen hammashoito

Näkin Hammashoidossa saat laajat hammashoidon palvelut samassa paikassa. Kaikki hoidot voidaan tehdä myös nukutuksessa.

Kun tulet ensimmäistä kertaa hammashoitoon, niin toivomme, että tulet hieman aikaisemmin, jotta voit täyttää esitietolomakkeen. Ensikäynnillä hammaslääkäri tekee sinulle perusteellisen tarkastuksen. Samalla otetaan myös tarvittavat röntgenkuvat. Ensimmäisen käynnin aikana tehdään yhteinen hoitosuunnitelma ja kustannusarvio ja varataan tarvittaessa seuraava aika.

hammashoito
Hampaiden paikkaus

Hammaslääkärien toiminnasta yleensä suuri osa muodostuu hampaiden paikkauksesta. Paikan koko vaihtelee ja siten hinta myös vaihtelee. Nykyisin amalgaamin käyttö on hyvin vähäistä, sillä yhdistelmämuovipaikat ovat viime aikoina kehittyneet kestävämmiksi ja niitä voidaan käyttää myös takahampaissa purupinnoilla.

Myös muovipaikojen kosmeettiset ominaisuudet ovat varsin hyviä. Niinpä etuhampaiden muovipaikoista voidaan yleensä tehdä lähes huomaamattomia. Kysymme aina haluaako asiakas puudutuksen paikkaushoidon aikana.

Juurihoito

Hammas joudutaan juurihoitamaan silloin, kun sen sisällä oleva, verisuonia ja hermoja sisältävä ydinkudos on tulehtunut tai tulehduksen seurauksena mennyt kuolioon. Tulehduksen syynä on usein syvä, hampaan ytimeen saakka ulottuva reikä. Hampaan ydin voi mennä kuolioon myös, jos sen verenkierto häiriintyy esimerkiksi ylimääräisen rasituksen johdosta tai jos hampaaseen kohdistuu voimakas isku.Tällaisissa tapauksissa tavanomainen paikkaus ei riitä. Hoitamaton ydintulehdus voi levitäjuuren kärjen ympäristöönja leukaluuhun. Luuhunkin asti levinnyt tulehdus yleensä paranee, kun syy poistetaan eli hammas juurihoidetaan

Juurihoidossa hampaan ydin ja juurikanavat avataan ja puhdistetaan huolellisesti ja täytetään sitten erityisillä juurentäyttöaineilla. Juurihoidettu hammas toimii hoidon jälkeen kuten paikattu hammas, vaikkakin hoito saattaa haurastuttaa sitä. Hammas voi myös hieman tummua.

Juurihoidon vaatima aika ja hoidon kustannukset määräytyvät paljolti sen mukaan, mistä hampaasta on kysymys.Poskihampaat ovat kolmijuurisia ja suuritöisimpiä. Etuhampaat ovat yksijuurisia ja välihampaat joko yksi- tai kaksijuurisia. Mikäli hampaan ydin ei ole kuollut, täytyy se puuduttaa ennen juurihoitoa.